Milli Edebiyat Dönemi - Slayt - Konu Anlatımı

Milli Edebiyat Dönemi, Milli Edebiyat Dönemi Genel Özellikleri, Öne Çıkan Edebiyatçılarının özellikleri ve eserleri hakkında görselliği zengin slayt
Milli Edebiyat dönemi konusu ile ilgili hazırlanmış sunum 33 slayttan oluşuyor. Konu ile ilgili ayrıntılı bir çalışma. Dönemin edebi özellikleri, Ömer Seyfettin, Ali Canip Yöntem, Ziya Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul, Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Refik Halit Karay, Reşat Nuri Güntekin, Falih Rıfkı Atay ve diğer yazarla ilgili bilgiler slaytın içeriğinde paylaşıldı. Yazarların resimleriyle de görsel olarak oldukça zengin bir çalışma. Sınıfta kullanıma hazır, ödev için iyi bir çalışma. Sunumu konu anlatımının sonundaki bağlantıdan indirebilirsiniz.

MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ (1911-1923)

Genç Kalemler dergisinin 1911’de Selanik’te yayımlanmaya başlanması, Tanzimat edebiyatında ilk işaretleri görülen Türkçülük hareketlerini de hızlandırmıştır. Ömer Seyfettin’in Genç Kalemler ’in ilk sayısında yayımladığı Yeni Lisan makalesiyle “sade Türkçe” bir dava olarak ilk kez bu dergide ele alınmış olur. Ömer Seyfettin, Ali Canip Yöntem, Ziya Gökalp “Yeni Lisan” makalesi etrafında doğan yeni hareketin öncüleri olurlar. Genç Kalemler’in ardından çıkan Türk Yurdu ve Yeni Mecmua gibi dergiler, Ziya Gökalp’ in sosyolojik çalışmaları, Halide Edip’in Yeni Turan romanı Türkçülük akımın gelişmesini, edebiyat ortamının değişmesini ve Milli Edebiyat Akımı’nın doğuşunu sağlar. Batı taklitçiliğinden kaçınarak, milli konulara yönelme, yeni ve milli bir edebiyat ortaya koyma amacı güdülmüştür. Türk kültürü ve tarihi el değmemiş bir hazine olarak kabul edilmiştir.

Milli Edebiyat Dönemi Eserlerinin Özellikleri

  • Sade bir dili savunmuşlar, dilde karşılığı bulunan ve dilimize fazla oturmayan Arapça ve Farsça sözcükler kullanılmamıştır.
  • “Toplum için sanat” anlayışı çerçevesinde eserler ortaya konmuştur.
  • Şiir dili olarak İstanbul Türkçesi esas alınmış ve şiirler sade bir Türkçeyle yazılmıştır.
  • Halk edebiyatı esas alınmış ve sadece hece ölçüsü kullanılmıştır.
  • Tam ve zengin uyağın yanında yarım uyak da kullanılmıştır.
  • Halkın yaşamı ve sorunlarının yanı sıra bireysel konular da işlenmiştir.
  • Roman ve hikayelerde toplumsal konulara realist bir bakışla yer verilmiştir.
  • Roman ve hikayelerde sade ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır.
  • Bu dönemle birlikte hikaye ve romanlarda İstanbul dışına çıkılmış ve Anadolu anlatılmıştır.
  • Anadolu’nun edebiyata girmesiyle birlikte memleket edebiyatı da başlamıştır.
  • Tiyatroda bu dönemle birlikte canlanmalar görülür.
  • Özel ve resmi (Darülbedayi) tiyatrolar kurulmuştur.
  • İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci ve Musahipzade Celal sadece tiyatro eserleri vermişlerdir.
  • Edebiyat tarihi ve eleştiri alanlarında Fuat Köprülü, Ali Canip Yöntem, Ömer Seyfettin gibi isimler eserler ortaya koymuşlardır.

Milli Edebiyat Dönemi Sanatçıları Kimlerdir?

  • Ömer Seyfettin
  • Ali Canip Yöntem
  • Ziya Gökalp
  • Mehmet Emin Yurdakul
  • Halide Edip Adıvar
  • Yakup Kadri Karaosmanoğlu
  • Refik Halit Karay
  • Reşat Nuri Güntekin
  • Falih Rıfkı Atay
  • Aka Gündüz

 Milli Edebiyat Dönemi Sanatçıları

ÖMER SEYFETTİN (1884 - 1920)

  • Maupassant tarzı olay hikayeciliğinin bizdeki en büyük ismidir.
  • Hikayeciliği meslek olarak gören ilk sanatçıdır.
  • Genç Kalemler dergisinde yayımlanan “Yeni Lisan” makalesiyle dilin sadeleştirilmesi gerektiğini savunmuştur.
  • Uzun cümlelerden, söz oyunlarından, yabancı sözcük ve tamlamalardan kaçınmış, konuşma ve yazı dili arasında bir uyum kurmaya çalışmıştır.
  • “Toplum için sanat” anlayışıyla milli değerlere yönelmenin önderliğini yapmıştır.
  • Realist bir yazardır.
  • Hikâyelerinde milli bilinci uyandırma ve güçlendirme amacı taşımıştır.
  • Mizahtan da yararlanarak toplumdaki aksayan yönleri eleştirmiştir.
  • Hikayeleri teknik açıdan zayıftır, tasvirlere, psikolojik tahlillere önem vermez, daha çok olayı ön plana çıkarır.
  • Türk tarihi, toplum sorunları, çocukluk anıları ve Balkanlardaki Türkler, başlıca konulardır.
  • Hikayelerinde menkıbe, efsane, destan, halk fıkraları ve tarihten yararlanmıştır.
  • Kitaplaştırmadığı az sayıda şiirleri de vardır.

 Ömer Seyfettin’in Eserleri:

  • Ashab-ı Kehfimiz
  • İlk Düşen Ak
  • Yüksek Ökçeler
  • Bomba
  • Bahar ve Kelebekler
  • Beyaz Lale
  • Aşk Dalgası
  • Gizli Mabet
  • Tarih Ezeli Bir Tekerrür
  • Pembe İncili Kaftan
  • Kaşağı
  • Falaka
  • Kızıl Elma Neresi
  • Başını Vermeyen Şehit
  • Diyet
  • And
  • Teke Tek
  • Kütük
  • Efruz Bey
  • Yalnız Efe...

 ZİYA GÖKALP (1876-1924)

  • Türkçülük akımını sistemleştiriştir.
  • Şair ve yazar kimliği kadar sosyolog olarak da önemlidir; sosyoloji çalışmalarında Emile Durkheim’den etkilenmiştir.
  • Türk sosyolojisinin kurucusu olarak görülmüştür.
  • İslamiyet öncesi Türk tarihiyle ilgili araştırmalar yapmıştır.
  • Konuşma dilinin aynı zamanda yazı dili olmasını, edebi eserlerde İstanbul ağzının esas alınmasını ve heceyi kullanmak gerektiğini savunmuştur.
  • Yeni Mecmua, Küçük Mecmua dergilerini çıkarmıştır.

 Ziya Gökalp’in Eserleri

  • Kızıl Elma (Şiir)
  • Yeni Hayat (Şiir)
  • Altın Işık (Şiir)
  • Türkleşmek, İslamlaşmak, Muassırlaşmak (Makale)
  • Türkçülüğün Esasları (İnceleme)
  • Türk Medeniyeti Tarihi (İnceleme)
  • Malta Mektupları (Mektup)

 MEHMET EMİN YURDAKUL (1869-1944)

  •  “Türk Şairi”, “MilIi Şair” unvanlarıyla anılmıştır.
  • Milli duyguları dile getirdiği ilk şiiri Cenge Giderken’le heceyle şiir yazma eğiliminin öncülüğünü yapmıştır.
  • Anadolu insanının acılarını, düşmana karşı mücadelesini coşkun bir dille anlatan ilk şairdir.
  • Bütün şiirlerinde sade bir dil ve hece ölçüsü kullanmıştır.

Mehmet Emin Yurdakul’un Eserleri

  • Türkçe Şiirler
  • Türk Sazı
  • Ey Türk Uyan
  • Tan Sesleri
  • Ordunun Destanı
  • Aydın Kızları
  • Zafer Yolunda
  • Ankara
  • Turan’a Doğru
  • İsyan ve Dua

YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU (1889-1974)

  • Eserlerinde Türk toplumunun Tanzimat’tan Cumhuriyet dönemine geçirdiği dönüşümleri anlatmıştır.
  • Fecr-i Ati’den Milli edebiyat akımına geçmiştir.
  • 1. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı yıllarını, Türk toplumunun yaşamını ve sorunlarını işledi.
  • Romanlarını sağlam bir teknikle kaleme almış, karakterleri başarıyla canlandırmıştır.
  • “Toplum için sanat” anlayışıyla ağır olan dilini sadeleştirmiştir.
  • Türk edebiyatına tezli roman düşüncesini (özellikle Yaban’la) getirmiştir.
  • Realizmden etkilenmiştir.
  • İlk romanı olan Kiralık Konak’ta Tanzimat’tan 1. Dünya Savaşı’nın sonuna bir ailenin üç kuşağını; Hüküm Gecesi, Sodom ve Gomore’de İstanbul’un mütareke yıllarını; Yaban’da Ahmet Celal karakterinden hareketle Kurtuluş Savaşı yıllarındaki Anadolu’yu ve aydın-halk kopukluğunu; Panaroma’ da Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki yenilikleri,
  • Atatürk’ün ölümünden sonraki yılları anlatır.

Yakup Kadri’nin Eserleri

  • Roman: Kiralık Konak, Nur Baba, Yaban, Ankara, Sodom ve Gomore, Hüküm Gecesi, Panaroma, Nur Baba, Hep 0 Şarkı,Bir Sürgün
  • Hikaye: Bir Serencam, Milli Savaş Hikayeleri, Rahmet
  • Mensur Şiir: Erenlerin Bağından, Okun Ucundan
  • Anı: Zoraki Diplomat, Anamın Kitabı, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, Vatan Yolunda, Politikada 45 Yıl
  • Ulus gazetesinde Kurtuluş Savaşıyla ilgili yazdığı makaleleri: Ergenekon
  • Biyografi: Atatürk

HALİDE EDİP ADIVAR (1884-1964)

  • Roman, hikaye ve anı türlerinde eserler vermiştir.
  • Tasvir ve tahlilleri güçlü romanlarıyla tanınmıştır.
  • Süssüz, kısa cümleli romanlarında güçlü kişilikli kadın kahramanlar ön plandadır.
  • Aşk ve kadın psikolojisini işlediği ilk romanlarından (Handan, Seviye Talip...) sonra Türkçülük hareketinin ve MilIi mücadelenin etkisiyle toplumsal konulara yönelmiştir.
  • Kurtuluş Savaşı sürecini anlattığı Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye gibi romanlarıyla sevilmiştir.
  • Ateşten Gömlek Türk edebiyatında Kurtuluş Savaşını işleyen ilk romandır.
  • Sinekli Bakkal’dan sonraki romanlarında sosyal çevre tasvirlerine büyük önem vermiştir.
  • Realizmden etkilenmiştir.

Halide Edip Adıvar’ın ESERLERİ

  • Roman: Seviye Talip, Handan, Son Eseri, Yeni Turan, Ateşten Gömlek, Kalp Ağrısı, Vurun Kahpeye, Sinekli Bakkal, Tatarcık, Yol Palas Cinayeti...
  • Hikaye: Dağa Çıkan Kurt, Harap Mabedler, İzmir’den Bursa’ya, Kubbede Kalan Hoş Seda
  • Anı: Türkün Ateşle İmtihanı, Mor Salkımlı Ev

REFİK HALİT KARAY (1888-1966)

  • Deneme, fıkra, mizah, hiciv, roman ve hikaye türlerinde eserler vermiştir.
  • Türkçeyi büyük bir ustalıkla kullanmıştır.
  • Beyrut ve Halep’te 15 yıl sürgün hayatı yaşamıştır.
  • Sürgün hayatında tanıdığı Anadolu’yu ve Anadolu dışındaki yerleri anlatmıştır.
  • Türk edebiyatında bir yazarın Anadolu’yu yakından tanıyarak, içinde bulunarak Anadolu’yu anlattığı ilk hikayeler olan Memleket Hikayeleri ile tanındı.
  • “Kirpi” takma adıyla mizahi hicivler yazmıştır.
  • Realizmden etkilenmiştir.

REFİK HALİT KARAY’IN ESERLERİ

  • Roman: Yezidin Kızı, Sürgün, Bugünün Saraylısı, Kadınlar Tekkesi, Yeraltında Dünya Var, İstanbul’un İçyüzü, Çete, Nilgün
  • Hikaye: Memleket Hikayeleri, Gurbet Hikayeleri
  • Mizah: Kirpinin Dedikleri
  • Tiyatro: Deli

ALİ CANİP YÖNTEM (1887-1967)

  • Fecr-i Ati topluluğundan Genç Kalemler dergisine geçmiştir.
  • Hem heceyi hem de aruzu kullanmıştır.
  • Eleştirileri, makaleleri ve edebiyat tarihi araştırmalarıyla tanınmıştır.

ALİ CANİP YÖNTEM’İN ESERLERİ

  • Şiir: Geçtiğim Yol
  • Makale: Mil Edebiyat Meselesi ve Cenap Bey’le Münakaşalarım
  • Antoloji: Türk Edebiyatı Antolojisi

REŞAT NURİ GÜNTEKİN (1889-1956)

  • Roman, öykü, gezi, eleştiri ve tiyatro türlerinde eserler vermiştir.
  • Sade bir dille yazdığı eserlerinde Türkçeyi tüm canlılığıyla kullanmıştır.
  • İstanbullu idealist bir genç kızın, Feride’nin, öğretmen olarak gittiği Anadolu’da yaşadıklarını anlattığı Çalıkuşu’yla sevilmiştir.
  • Yaprak Dökümü’nde Batılılaşmanın Türk aile yapısı üzerindeki olumsuz etkisini; Yeşil Gece’de Kurtuluş Savaşı yılları ve sonrasında dini istismar eden kişilerin eleştirisini romanlaştırır.
  • Öğretmenliğinden dolayı tanıdığı Anadolu’yu, gözlemci yönüyle yansıtmıştır.
  • Romantizm ve realizm akımlarından etkilenmiştir.
  • Görevi sırasındaki gözlemlerini anlattığı Anadolu Notları gezi türünün en önemli eserlerindendir.

REŞAT NURİ GÜNTEKİN’İN ESERLERİ

  • Romanları: Çalıkuşu, Gizli El, Acımak, Damga, Dudaktan Kalbe, Akşam Güneşi, Bir Kadın Düşmanı, Yeşil Gece, Yaprak Dökümü, Kızılcık Dalları, Eski Hastalık, Değirmen, Miskinler Tekkesi, Harabelerin Çiçeği, Kavak Yelleri, Son Sığınak, Kan Davası
  • Hikaye: Olağan İşler, Leyla ile Mecnun, Sönmüş Yıldızlar, Tanrı Misafiri
  • Gezi Kitabı: Anadolu Notları

FALİH RIFKI ATAY (1884-1971)

  • Fıkra, anı, makale ve gezi yazılarıyla tanınmıştır.
  • Kurtuluş Savaşı yıllarını, Batılılaşmayı, Cumhuriyeti konu edinmiştir.
  • Yakından tanıdığı Atatürk’le ilgili anı türünde verdiği eserleriyle ve gezi kitaplarıyla ün yapmıştır.

FALİH RIFKI ATAY’IN ESERLERİ:

  • Anı: Ateş ve Güneş, Zeytindağı, Çankaya, Atatürk’ün Hatıraları, Babamız Atatürk
  • Gezi: Deniz Aşırı, Taymis Kıyıları, Tuna Kıyıları, Hind, Bizim Akdeniz, Yolcu Defteri, Yeni Rusya

AHMET HİKMET MÜFTÜOĞLU (1860-1927)

  • Önceleri Servet-i Fünun topluluğu içinde yer aldı.
  • Yeni Lisan hareketini benimsedikten sonra milli konularda sade bir dille eserler yazmıştır.

AHMET HİKMET MÜFTÜOĞLU’NUN ESERLERİ:

  • Hikaye: Haristan ve Gülistan, Çağlayanlar
  • Roman: Gönül Hanım

MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ (1890-1927)

  • Edebiyata Fecr-i Ati’yle ve şiirle girdi, sonraları Milli Edebiyat’a katıldı.
  • Türk kültürü, dili ve uygarlığıyla ilgili önemli çalışmalar yaptı.
  • Türk edebiyat tarihi alanında dünyaca ünlü bir bilim adamıdır.
  • Ordinaryüs Profesör ünvanını almıştır.
  • Hoca Ahmet Yesevi ve Yunus Emre’yi tanıttı.

MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ’NÜN ESERLERİ:

  • Edebiyat Tarihi - Makale: Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Türk Edebiyatı Tarihi, Azeri Edebiyatına Ait İncelemeler, Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları, Türk Saz Şairleri...

HALİDE NUSRET ZORLUTUNA

  • Kurtuluş Savaşı yıllarında yayımlanan “Git Bahar” şiiriyle ünlenmiştir.
  • Heceyle, sade bir dille, anlaşılır şiirler yazmıştır.
  • Cumhuriyet sonrasında da “Hisar” dergisi çevresinde bulunmuştur

HALİDE NUSRET ZORLUTUNA’NIN ESERLERİ:

  • Şiir: Geceden Taşan Dertler, Yayla Türküsü

BEŞ HECECİLER

(Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç, Orhan Seyfi Orhon, Faruk Nafiz Çamlıbel)

  • Şiire aruzla başlamışlardır.
  • Özellikle Ziya Gökalp’ ten etkilenerek Milli edebiyat akımına yönelmişlerdir.
  • Anadolu’yu ve Anadolu insanının yaşamını coşkuyla yansıtmışlardır.
  • Süsten uzak, günlük konuşma dıliyle şiirler yazmışlardır.
  • Ağırlıklı olarak hece ölçüsünü ve dörtlüğü kullanmışlardır.

Milli Edebiyat Dönemi Özellikleri Slaytı İndir

İNDİR: Milli Edebiyat Slaytı