Fecri Ati Edebiyatı - Slayt - Konu Anlatımı

Fecriati Edebiyatı hakkında slayt ve konu anlatımı, Fecriatinin kuruluşu, Fecriatinin Genel Özellikleri, Sanatçıları ve Dağılışı hakkında genel bilgiler
Fecriati edebiyatı ile ilgili hazırlanmış
sunum. 10 Slayttan oluşan slayt son derece açık ve anlaşılır. Sınıfta kullanım ve ödev için hazırdır. Göze hitap eden hoş bir görselliği var. Fecriati Edebiyatının genel özellikleri ve o dönem öne çıkan Ahmet Haşim, Refik Halit, Reşat Nuri gibi isimlerle ilgili bilgileri de slaytta bulabilirsiniz. 
Fecriati slaytını indirmek için konu anlatımının sonundaki bağlantıya tıklayın...

FECRİATİ EDEBİYATI 

20 Mart 1909’da Hilal Matbaası’nda toplanan Şahabettin Süleyman,Yakup Kadri, Refik Halit, Cemil Süleyman, Köprülüzade Mehmet Faut, Tahsin Nahit, Emin Bülent, Ali Süha, Faik Ali ve Müfit Ratib gibi yeni bir hareket başlatmayı planlar. Ahmet Haşim de bu harekete katılır.
Böylece Fecriati Encümeniedebisi Beyannamesi, 24 Şubat 1910’da yayımlanır. Fecriati edebiyatı, II. Meşrutiyet’in ilanından sonra Servetifünûn dergisinde yayımlanan bir bildiriyle başlar.

Fecriati Edebiyatının Genel Özellikleri

  • Edebiyatımızda ilk edebi bildiriyi (beyannameyi) yayımlayan topluluktur. 
  • Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur. 
  • Servetifünûn edebiyatına tepki olarak doğmuştur. 
  • “Sanat şahsi ve muhteremdir.” (Sanat kişisel ve saygıya değerdir) görüşüne bağlıdırlar. 
  •  “Edebiyat ciddi ve önemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır.” görüşüne sahiptirler. 
  • Batıdaki benzerleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli fikir münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve önemli yabancı eserleri Türkçeye kazandırmak; Batıdaki benzer topluluklarla  temas kurmak, böylece Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak, Batı edebiyatını Türk edebiyatına tanıtmak amacındadırlar. 
  • Servetifünûn’a bir tepki olarak ortaya çıkmasına rağmen, şiir sahasında bu edebiyatın özelliklerini sürdürürler. 
  • Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar tabiat ve aşktır. 
  • Tabiat tasvirleri gerçekten uzak ve sübjektiftir. 
  •  Dil bakımından Servetifünûn’un devamıdır. Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalarla dolu, günlük dilden uzak ve kapalı bir şiir dili oluşturmuşlardır. 
  • Aruz veznini kullanarak serbest müstezat türünü daha da geliştirmişlerdir.
  • Fecriaticiler tiyatro ile yakından ilgilenmişlerdir. 
  • Şiirde özellikle Sembolizmin etkisi söz konusudur. Hikâyede Maupassant, tiyatroda ise Henrich Ibsen örnek alınır. 
  • Belli bir sanat anlayışında, belli değer ölçüleri etrafında birleşmeyi değil, ferdi hürriyeti ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği savundukları için kısa sürede dağılmışlardır. Dağılmalarında özellikle Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp’in çıkardıkları Genç Kalemler dergisi etkilidir. Yani Milli Edebiyat hareketinin başlaması Fecr-i Ati’yi bitirir. 
  • Fecriati Edebiyatıcedide ile Milli Edebiyat arasında bir köprü görevi görür. 
  • Fecriati’nin en önemli temsilcisi Ahmet Haşim’dir. 

Fecriati Beyannamesine imza atanlar: 

Ahmet Haşim, Ahmet Samim, Emin Bülent (Serdaroğlu), Emin Lami, Tahsin Nahit, Celal Sahir (Erozan), Doktor Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi (Tanrıöver), Refik Halit (Karay), Şahabettin Süleyman, Abdülhak Hayri, İzzet Melih (Devrim), Ali Canip (Yöntem), Ali Süha (Delibaşı), Faik Ali (Ozansoy), Fazıl Ahmet (Aykaç), Mehmet Behçet (Yazar), Mehmet Rüştü, Mehmet Fuat (Köprülü), Müfit Ratib, Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), İbrahim Alaattin.

Milli Edebiyat’ın başlamasıyla Hamdullah Suphi, Ali Canib ve Celal Sahir’in  bu harekete katılmalarıyla topluluk 1912’de dağılmıştır. Yalnızca Ahmet Haşim Fecriati edebiyatının temel ilkelerine bağlı kalmış ve Milli edebiyat hareketine katılmamıştır.
Fecriati’nin görüşlerini, Yakup Kadri, Celal Sahir, Ahmet Haşim, Müfit Ratip, Mehmet Fuat ve Ali Canib Resimli Kitap adlı dergide; Mehmet Rauf, Hüseyin Suat ve Raf Necdet de eleştirilere Servetifünûn’da cevap verdiler. 

FECRİATİ EDEBİYATI SLAYTI İNDİR